گزارش چهاردهمین نشست ماهانه نجوم اهواز (  27 فروردین 93)

چهاردهمین نشست ماهانه نجوم اهواز راس ساعت 18:10با تلاوت آیات قرآن مجید و سرود ملی آغاز شد.

N143-small

پس از آن مجری برنامه آقای عچرش ضمن خوش آمد گویی، و توضیحات مختصری درباره ویژه برنامه شب یوری ، از خانم یا علی دعوت کردند تا جهت اجرای بخش “داستان یوری” به روی سن تشریف بیاورند.

این بخش به مدت 25دقیقه به طول انجامید ،  که در ابتدای آن کلیپی پخش شد و سپس خانم یاعلی به توضیح سرگذشت یوری الکسی‌ یویچ گاگارین پرداختند.

یوری گاگارین  فضانورد روسی و متولد ۹ مارس ۱۹۳۴ میلادی (۱۸ اسفند ۱۳۱۲)، نخستین فضانورد جهان است. یوری گاگارین در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی (۲۳ فروردین ۱۳۴۰) توسط فضاپیمای وُستوک- 1 به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور کامل پیمود. گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخاری بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد.

IMG_2049_1925x1283

او  از کودکی به پرواز علاقه داشت امایوری مجبور بود به کار مشغول شود و کارگاه آهنگری را برگزید. در همان زمان یوری به عضویت کلوپ هوایی درآمد و پرواز با هواپیمای سبک را آموخت. در سال ۱۹۶۰ جستجوی وسیعی برای یافتن فرد مناسب برای مأموریت فضایی آغاز شد و پس از جستجو و آزمایشات فراوان دو نفر به عنوان آخرین انتخابها باقی ماندند: یوری گاگارین و گرمان تیتوف.

به نظر می رسد علت انتخاب گاگارین و برتری او به تیتوف شخصیت ویژه او بود.والبته یوری گاگارین جوان با ۱۵۷ سانتیمتر قد، مرد کوچک‌اندامی بود؛ نکته‌ای که بعدها در انتخاب او به عنوان اولین فضا نورد تأثیر داشت. گاگارین در ساعت شش و هفت دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به وقت مسکو، از پایگاه فضایی بایکونور (در قزاقستان) با فضاپیمای وستوک-1و با رمز پرواز «درخت سرو» به عنوان نخستین فضانورد جهان به مدار زمین پرواز کرد.نخستین جمله‌هایی که گاگارین به زمین مخابره کرد این بود: «پرواز به خوبی ادامه دارد، دید خوبی دارم، من زمین را می‌بینم، خیلی زیبا است».در سال ۱۹۶۲، یوری گاگارین به سمت معاونت شورای عالی اتحاد شوروی منصوب شد، اما پس از مدتی به مرکز فضانوردی شوروی در «شهرک ستاره‌ها» بازگشت و به مدت ۷ سال در گروهی کار کرد که هدفشان طراحی فضاپیماهایی با قابلیت استفاده مجدد بود. وی پس از مدتی به سمت معاون مدیریت شهرک ستاره‌ها انتخاب شد، و همزمان به تمریناتش به عنوان خلبان هواپیمای جنگنده ادامه داد.

 اما در روز ۲۷ مارس سال ۱۹۶۸، هواپیمای یوری گاگارین و مربی پروازش طی یک پرواز تمرینی دچار سانحه شد و هردو سرنشین آن کشته شدند. و یوری گاگارین دیگر فرصت آن را نیافت تا برای بار دوم زمین را از مدار و از فراسوی جو آن تماشا کند.

IMG_2046_1925x1283

مجری برنامه در بخش بعدی از خانم زهرا کلاه کج دعوت کردند تا به روی سن بیایند و آیتم مثبت نجوم را اجرا کنند. این بخش که به مدت 10 دقیقه  به طول انجامید، شامل چهار قسمت:

1-      معرفی نرم افزارهای نجومی برای سيستم عامل اندرويد و آیفون ( مثل : planet finder ، که اپیکیشنی است جالب برای پیدا کردن سیاره های منظومه شمسی در آسمان شب.)

2-      معرفی کتاب Philip’s Atlas of the Universe، این کتاب یک کتاب کلاسیک و بسیار خواندنی از شرح ستارگان و شامل اطلاعات و تصاویری از ماموریتهای فضایی از جمله کاسینی است .

3-      معرفی مستند نجومی Space Odyssey

4-      معرفی سایت های نجومی (سایت خارجی : American astronomical society (انجمن نجوم آمریکا) و سایت داخلی : ماهنامه نجوم)

IMG_2068_1925x1283

بخش بعدی برنامه  که توسط خانم جولا و آقای جزایری گردآوری شده بود  با عنوان بایگانی، به صورت کلیپی پخش شد.

در این بخش مروری بر اتفاقات تاریخی مرتبط با بحث نجوم در فروردین ماه صورت گرفت.

از جمله، سرگذشت بزرگانی همچون الکسی لئونوف ، کیهان‌نورد روسی ، متولد ۳۰ مه ۱۹۳۴ (۹ خرداد ۱۳۱۳) نخستین انسانی است که اقدام به راهپیمایی فضایی کرده است.

پی یر سیمون لاپلاس ، ریاضی دان ، فیزیکدان ، اخترشناس و فیلسوف فرانسوی در سال 23 مارس 1749 (میلادی) که برای تکمیل مکانیک سماوی بسیار تلاش کرد . و در روز پنجم مارس ۱۸۲۷ در هفتاد و هشت سالگی درگذشت.

مرگ یوری گاگارین ، نخستین فضانورد جهان در روز ۲۷ مارس سال ۱۹۶۸ (۷ فروردین ۱۳۴۷)

گردش اولین سفینه فضایی جهان به دور ماه توسط فضانوردان شوروی در 4 آوریل سال 1966

در گذشت ابن هیثم (13 جمادی الثانی 430 هجری قمری)، ریاضی دان ، ستاره شناس  مهندس اهوازی ، اولین دانشمند فیزیک نور در جهان است، که در زمینه شناخت نور و قانون‌های شکست و بازتاب آن نقش مهمی ایفا کرده‌است. ابن هیثم پدر علم فیزیک نور و آغاز کننده تحولاتی که بعدها به ساخت دوربین عکاسی، دوربین سینما و ساخت پرژکتور پخش فیلم شد است. تلاش زیادی در شناخت فیزیک نور انجام داد.

IMG_2062_1925x1283

بخش بعدی ، توضیحاتی درباره برنامه ساعت زمین بود که چندی پیش با همکاری انجمن علم واندیشه پویا در اهواز برگزار شد.

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال بر‌گزار می شود. خانواده ها با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می کنند و آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.

ساعت زمین همه ‌ساله در آخرین شنبه ماه مارس، از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ ، به وقت محلی شرکت کنندگان، بر‌گزار می‌شود.

IMG_2088_1925x1283

در این باره کلیپی  از خاموشی یک ساعته در کشورهای مختلف توسط آقای پیمان حبیبیان پخش شد. و همچنین در ادامه همین بخش آقای جلال جزایری مصاحبه ای با جناب آقای میرزا خلیل (مدیر وب سایت آسمان تاریک) درباره آلودگی نوری (که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود.) انجام دادند.

IMG_2084_1925x1283

(آلودگی نوری باعث کاهش حد قدر و دیده نشدن ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان شهر شده و مانند تمام انواع دیگر آلودگی، به اکوسیستم آسیب می‌رساند.)

قسمت بعدی برنامه که 15 دقیقه به طول انجامید. این بخش توسط خانم زهرا مرید پور ارائه شد . ایشان درباره درباره ساختار اولین لباس فضایی که متعلق به یوری گاگارین بود و همچنین دیگر لباس های فضایی ، وظیفه این نوع لباس و نحو کارکرد این گونه لباس ها توضیحاتی شرح دادند.

IMG_2097_1925x1283

و آخرین بخش نشست چهاردهم ، آیتم آزمایشات فیزیک ،(با عنوان چگونه مسائل ریاضی را به کمک فیزیک حل کنیم؟) بود که توسط آقای حبیب مرادی اجرا شد .

IMG_2133_1925x1283

IMG_2150_1925x1283 IMG_2145_1925x1283

در پایان مراسم با حضور جمعی از شرکت کنندگان عکس دسته جمعی گرفته شد.

IMG_2171_1925x1283

با تشکر از همه دوستانی که در برگزاری این برنامه کمک کردند.

دریافت فایل صوتی و اسلاید های برنامه :

– بخش داستان یوری :   فایل صوتی   –   اسلاید

– بخشمثبت نجوم:    فایل صوتی   –   اسلاید

– بخش مصاحبه با آقای میرزا خلیل:   فایل صوتی

– بخش لباس فضا نوردی:   فایل صوتی   –   اسلاید

– بخش آزمایش فیزیک :    فایل صوتی   –   اسلاید

 

نوشته: مریم بابادی

عکس: امیر علی تاجمیری