گزارش برگزاری کارگاه آموزشی رویت هلال ماه

کارگاه رویت هلال انجمن علم و اندیشه پویا در تاریخ پنح شنبه ۲۱ خردادماه ۹۴ در محل بنیاد خوزستان شناسی برگزار گردید.

پس از خوش آمد گویی به حضار اولین برنامه ی کارگاه با عنوان “بررسی پارامترهای رویت پذیری هلال رمضان ۱۴۳۶” توسط اقای پیمان حبیبیان رصد گر هلا ل ماه و از اعضای تیم رویت هلال انجمن علم و اندیشه پویا ارایه شد. در این ارایه ی بیست و پنج دقیقه ای علاقه مندان با واژه ها و اصطلاحات مرتبط با رویت هلال آشنا شدند. همچنین پارامترهای ماه رمضان پیش رو نیز مورد بررسی قرار گرفت.

 

kargah1

kargah2

قسمت دوم کارگاه با عنوان “روش گزارش نویسی (در رویت هلال)” با اجرای آقای جزایری همراه بود.در این قسمت در مورد اهمیت گزارش نویسی و مستند سازی صحبت شد.هم چنین با هدف قرار دادن موضوع استهلال ، در مورد روش ثبت و گزارش دهی به تفصیل سخن گفته و به شرکت کندگان روش صحیح ،ساختار و مراحل گزارش نویسی آموزش داده شد.

kargah3

kargah4

 

با اجرای قسمت دوم کارگاه، حاضرین برای پذیرایی دعوت شدند.

بعد از پذیرایی نوبت به قسمت “معرفی نرم افزارهای هلال ماه” با اجرای آقای سید محمدحسین خلیلی دانشجوی کارشناسی فیزیک و رصد گر با سابقه ی هلال رسید. ایشان با پرداختن به نرم افزار های مختلف آنها را مورد بررسی قرار دادند. طریقه ی استخراج اطلاعات از این نرم افزارها، مقایسه موردی و همچنین معرفی نرم افزارهای یاری رسان به رصد گران هلال در قبل و حین استهلال نیز مورد بحث قرار گرفت.

kargah5

kargah6

 

قسمت نهایی و آخر کارگاه رویت هلال به “عکاسی از هلال ماه” اختصاص داشت.در این قسمت نیز آقای جزایری به بحث پیرامون روش های مختلف عکاسی از ماه پرداختند.عکاسی از هلال به عنوان بخشی از مستند سازی رویداد استهلال از بخش های مهم و مورد توجه در این کارگاه بود.

خاطر نشان می شود که ۱۸ نفر برای این کارگاه به صورت اینترنتی ثبت نام نموده بودند.

kargah7

kargah8

این کارگاه با هدف کلی ترویج نجوم و ارتقای سطح معلومات علاقمندان آسمان شب و آشنا کردن دیگر منجمان آماتور با موضوع مهم استهلال ، برگزار شد .