گزارش هجدهمین نشست ماهانه نجوم اهواز

 

تاریخ : ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۳

مکان : بنیاد خوزستان شناسی

این برنامه از ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه ابتدا با بررسی وقایع مهم دنیای ستاره شناسی در سالی که گذشت آغاز شد. این قسمت با اجرای سرکار خانم بابادی شامل اتفاقات مختلفی بود که هر کدام در زمان وقوع نگاه ها را به سمت خود خیره کرده و بازتاب های مختلفی در رسانه ها و همچنین علاقه مندان نجوم در پی داشته بودند.

۱

قسمت بعدی رویداد های نجومی سال ۹۴ نام داشت که توسط سرکار خانم فتاحی اجرا شد. ایشان در این بخش به رویدادهایی از جمله خورشید گرفتگی ها و بارش های شهابیی که در سال اینده امکان برنامه ریزی برای رصد آن ها میتواند در حیطه کار انجمن باشد سخن گفتند. همچین از پیشبینی مقارنه های زیبا که در سال ٩۴ رخ خواهد یافت گفته شد.

۲

و در انتهای این بخش از گزارش خانم فتاحی، از برنامه ی فضایی خصوصی که در حال شکل گیری هستند صحبت نمودند و خبر دادند که فضاپیمای نیوهرایزنز در تیر ماه ٩۴ به پلوتو میرسد.

قسمت بعدی نوروز و بناهای تقویمی در ایران با اجرای سرکار خانم خشنود بود.

۳

در این برنامه به توضیح لحظه ی سال نو و چگونگی آن در آسمان و تعریف بعضی، از پارامترهای مشخص کننده ی اعتدال بهاری پرداخته شد سپس به برخی از برجسته ترین بناهایی که در ایران هزاران سال پیش ساخته شد اشاره شد که ایرانیان با توجه به شناخت از حرکات خورشید و طول و عرض جغرافیایی خاص هر منطقه ای بناهایی احداث کردند که این لحظه را پیش بینی کنند و آن را جشن بگیرند.

عنوان قسمت بعدی تصاویر منتخب نجومی سال ۹۳ بود که آقای جزایری اجرای آن را به عهده داشتند. در این قسمت تعدادی از تصاویر منتخب و برگزیده با چاشنی نجومی نشان داده شد و در مورد هر یک توضیحی اضافه گشت.

۴

در بخش آخر هم آقای حبیبیان به معرفی ۱۰ ستاره درخشان آسمان پرداختند و ضمن بررسی مشخصات فیزیکی این ستاره ها، تصاویر و اطلاعات جالب این ستاره ها را برای حاضرین شرح دادند.

۵

در بخش بعدی به مناسبت نوروز سرکار خانم الهام لطیف زادگان به اجرای نوازندگی با سنتور پرداختند.این قسمت که حدود ده دقیقه ادامه داشت فضای خاصی برای مخاطبین و علاقه مندان نجومی ایجاد کرد.

۶

۷

پس از اجرای خانم لطیف زادگان ویدیوی تهیه شده توسط آقای خلیل موسوی عکاس و هنرمند علاقه مند به آسمان پخش شد.این تایم لپس که تلفیق تصاویر نجومی و شهری بود حاصل عکاسی از برنامه هاب مختلف انجمن شامل رصد های برون شهری،برنامه های رویت هلال،برنامه های شهری و … بود. تصاویر این ویدیو توسط آقایان موسوی، جزایری و سرکاز خانم جولا عکاسی شده و توسط آقای موسوی تدوین گشنه بوند.

در آخر برنامه، سرکار خانم جولا دبیر انجمن علم و اندیشه پویا به بیان توضیحاتی پیرامون برگزاری هجدهمین نشست ماهانه نجوم اهواز،مشکلات برگزاری و افق های آینده ی انجمن پرداختند.

در انتها نیز عکس دسته جمعی در کنار سفره ی هفت سین گرفته شد. سفره هفت سین نوروز ۹۴ نشست ماهانه توسط خانم جولا تهیه شده بود. از همکاری صمیمانه ی بنیاد خوزستان شناسی و جناب آقای دانا، تشکر ویژه می شود.

IMG-20150410-WA0022