گزارش برنامه نقد و نمایش فیلم بین ستاره ای

برنامه نمایش و نقد فیلم علمی تخیلی بین ستاره ای interstellar ساخته کریستفر نولان با همکاری انجمن سینمای جوانان خوزستان و انجمن علم و اندیشه پویا روز پنج شنبه در ساعت ۱۷ آغاز شد.پس از پایان فیلم درساعت ۲۰:۱۵ خانم جولا با ارائه پاور پوینتی توضیحات خود را با نحوه ی شکل گیری این  فیلم آغاز کرد.اینکه ایده این فیلم از سال ۲۰۰۴ توسط یکی از دانشمندان کیهان شناسی به نام آقای کیپ تورن شکل گرفته و این ایده به آقای نولان می رسد. آقای کیپ تورن دو شرط اساسی را در نحوه ی همکاری خود با اقای نولان مطرح کرد؛ تمام اتفاقات درون فیلم باید براساس علم و نظریات اثبات شده  باشد و ایده های تخیلی باید از درون نظریه های علمی بیرون بیاید.



photo_2016-06-06_15-09-54

 

photo_2016-06-06_15-09-59


خانم جولا درمورد سکانس های اول که بیان کننده جهان آفت زده و منابع مصرف شده و پیام های محیط زیستی بود، بحث نمود.

سپس درمورد نظریه کرم چاله و شکل ان در فیلم و بحث درمورد اینکه کرم چاله ها در ابعاد کوانتومی وجود دارند و یک فرضیه کاملا اثبات شده هستند با استفاده از قوانین نسبیت خاص و عام و نمودار فضا _ زمان به طور مفصل بحث نمود.

وی همچنین بیان کرد:  روی تصاویر کرم چاله و سیاه چاله در فیلم ۸۰ گرافیست کار کرده اند و نرم افزار دقیق گرافیکی برای آن طراحی کرده اند و ساعت ها صرف دقت بالای علمی این تصاویر صرف شده و نهایتا دو مقاله از نظر شکل و توصیف در حوزه ی اختر فیزیک و مقاله ای دیگر در حوزه ی کامپیوتر از آن استخراج شده است.

در ادامه تعریف و نوع سیاهچاله در فیلم و همچنین افق رویداد که بارها در فیلم اشاره شده بود مورد بحث قرار گرفت.و همچنین سیاره میلر و نوع جزر و مد ها و دلیل آن ها و سپس درمورد شبیه سازی اتاق مت و امواج گرانشی در آن به گفتگو پرداختند.


photo_2016-06-06_15-10-02

photo_2016-06-06_15-10-06


و در آخر مختصری درمورد اشکلات فیلم پرداختند.که خانم جولا اظهار داشتند که با وجود ابعاد علمی بالای فیلم که انتظار زیادی از این فیلم میرود اشتباهات جز انتظار نمیرود وی اعتقاد داشت که این فیلم بهشت منجمین از نظر علمی به شمار میرود و در تاریخ سینما  یکی از علمی ترین فیلم ها بشمار می رود.

در ادامه اقای ستایش و عباس پور به نقد سینمایی این فیلم پرداختند. آقای عباس پور اعتقاد داشت به همان اندازه که این فیلم از نقطه نظر علمی  در حوزه ی علم بسیار قوی عمل کرده است.همان نقطه ی ضعفی می شود در حوزه ی سینمایی  که برای تماشاگر عادی به خاطر طولانی بودن و توضیح دادن اصطلاحات که شباهت به یک مستند علمی شده،خسته کننده  میشود و رابطه بین شخصیت اصلی فیلم و دخترش تنها حس دراماتیکی که به بیینده القا میکند میداند.

در ادامه اقای خلیلی و چندین اعضای انجمن سینما به مقایسه فیلم مریخی و در میان ستارگان در حوزه سینمایی و علمی پرداختند و این گفتگو ها تا ساعت  ۲۱:۳۰ ادامه داشت.