گزارش رصد خسوف ۱۶ مرداد

در شبانگاه ۱۶ مرداد ماه آسمان ایران میزبان خسوف یا ماه گرفتگی جزیی بود.
انجمن علم و اندیشه پویا نیز به نوبه ی خود از این فرصت استفاده کرد تا مردم شهر اهواز را در دیدن این پدیده سهیم کند. بستر این برنامه با همکاری معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری منطقه دو اهواز فراهم شد.
تاریخ رصد عمومی:
دوشنبه ۱۶/۰۵/۱۳۹۶ هجری شمسی
مصادف با: ۱۴۳۸/۱۱/۱۴ هجری قمری و برابر با ۰۷/۰۸/۲۰۱۷ میلادی
ابزارهای رصدی: دوربین دو چشمی ۱۵*۷۰ تلسکوپ ۸ اینچ دابسونی و تلسکوپ شصت میلی متری شکستی
ابزار عکس برداری:
دو دستگاه دوربین DSLR
محل رصد : اهواز .پارک چهل و دو هکتاری ساحلی کیانپارس
سرعت باد: ۷ کیلومتر بر ساعت
رطوبت: ۴۹درصد
وضعیت جوی: آسمان صاف
وضعیت افق: غبار ۴ درجه
دما:۴۲درجه سانتیگراد
شروع رصد:ساعت ۲۱:۵۲
پایان:ساعت ۲۴

شرح برنامه:
در ساعت ۲۱ اعضای انجمن علم و اندیشه پویا در محل رصد عمومی گرد هم آمدند. هدف رصد ماه گرفتگی و نشان دادن آن به مردم و صحبت در مورد ویژگی های ماه و نوع و علت ماه گرفتگی بود که اعضای انجمن سوالات حضار را نیز پاسخ میدادند. این خسوف از نوع گرفت جزیی بود که ورود ماه به نیم سایه ۲۰ و ۱۷ دقیقه و ۴۷ ثانیه آغاز شد که رویت آن فقط با ابزار میسر بود. در ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه وقتی ماه وارد سایه شد کم کم نیمه جنوب غربی ماه تیره شد و رفته رفته در ساعت ۲۲:۵۰ به اوج رسید، اوج گرفت ۲۴٫۶ درصد ماه را پوشش داد. در ساعت ۲۳:۵۰ ماه از سایه بیرون رفت و وارد نیم سایه شد که دیگر با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نبود .
در این برنامه اعضای انجمن در حین این رویداد با نشان دادن سیاره زحل و مشتری به علاقمندان درباره سیارات و وضعیت آنها نیز توضیحاتی توضیح به علاقمندان میدادند.
از نکات جالب اینگونه برنامه های رصد شهری این است که کسانی هستند که برای اولین بار موفق به دیدن سیارات و ماه از درون چشمی تلسکوپ میشوند که این تجربه همواره با بروز هیجان و شگفتی بیننده همراه است .
انجمن علم و اندیشه پویا به مراتب سعی در برگزاری رصد های عمومی نموده است تا زمینه ای در جهت افزایش اطلاعات علمی و نجومی و همچنین نشان دادن اجرام آسمان برای مردم اهواز فراهم کرده باشد.
امید است که اینگونه برنامه ها تاثیر مطلوبی در ترویج دانش در بین اقشار مختلف جامعه داشته باشد.

 



با تشکر از: اقای علی فلیوش معاونت محترم فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری منطقه ۲ اهواز

گزارش: ساناز فتاحی
در ادامه عکس های این برنامه را مشاهده کنید.
عکس ها از:
جلال جزایری و سروش میرصادقی