گزارش “مهدی حاجی زادگان” از تور رصدی منطقه گردشگری تاراز

به نام خدا

گروه حوالی ساعت ۹ شب در کمپ تاراز مستقر شد.کمپ تاراز در ارتفاع ۲۳۰۰ متری ، عرض جغرافیایی ۳۲.۴۰و طول جغرافایی ۴۹.۷۶ قرار داشت.در افق شرقی کوه تاراز دیده می شد.

خاموشی روشنایی های کمپ و وضوح خوب گردش راه شیری شب پرجنب و جوشی را وعده می دادند. پس از صرف شام برنامه رصد با صورت فلکی عقرب ، سیاره زحل و اقمارش شروع شد.در این زمان جرم های M6, M7,M8,M13,M22 نیز ثبت گردید. در ادامه مبحث جهت یابی آسمان و مشخصه های آن از جمله صورت های فلکی دب اکبر، ذات الکرسی ، قیفاووس,کلب اصغر و همچنین استفاده از گردونه توضیح داده شد.

حوالی ساعت یازده ابتدا کهکشان اندرومدا سپس خوشه های ذات الکرسی و M13 رصد شد.پس از این صورت فلکی برساوش بیشتر نمایان می شد و قبل از اوج بارشهای شهابی رصد خوشه های xوH و اجرام اندرومدا تجربه شد. بعد از ساعت یک بامداد اوج بارشهای شهابی مشاهده می شد و در هر ساعت بین ۴۰ تا ۵۰ شهاب مشاهده می کردیم. در ادامه به پیدا کردن اجرام در سمت جنوب غربی آسمان پرداختیم و موفق به رصد صورت های فلکی عقاب، حلقه و دلفین و مشاهده مثلث تابستانی شدیم.در این زمان پیدا کردن اجرام M11 و M26 را تجربه کردیم.

با نزدیک شدن به ساعت۳ بامداد خوشه پروین نمایان تر می شد سپس به مشاهده صورت فلکی ثور و ستاره ی الدبران پرداختیم. با درخشش ستاره های رایجل و بیتلجوس مشغول مشاهده موقعیت صورت فلکی شکارچی شدیم. سپس با پدیدار شدن کمربند شکارچی و سحابی جبار ذوق و عطش مشاهده بیشتر شد.

حوالی ساعت ۴ در حالیکه بارش شهابی ادامه داشت رصد سیارات دوردست منظومه را بوسیله تلسکوپ تجربه کردیم. رصد سیاره ی اورانوس با نور آبی فوق العاده اش و در ادامه رصد نپتون جلوه خاصی به شب رصدی بخشید. پس از ساعت پنج و نیم بود که صورت فلکی خرگوش و سحابی خرچنگ هم مشاهده شد. با طلوع ستاره شباهنگ از پشت کوه تاراز آسمان پرفروغ بالای سر رو به روشنایی بود.

طلوع خورشید پایان شب رصدی بود، شبی که بارش برساوشی بهانه ی‌ زیبایی برای مشاهده ی گوشه گوشه ی صندوقِ جواهرات آسمان بود.



ارسال نظر دیدگاه برای مطلب “گزارش “مهدی حاجی زادگان” از تور رصدی منطقه گردشگری تاراز”

  1. جلال جزایری گفت:

    خوشحالم که دوستان با استعداد و علاقه مندی به جمع ما اضافه شدند