گزارش دوازدهمين نشست ماهانه نجوم اهواز(27 آذر 92)

دوازدهمین نشست ماهانه نجوم اهواز راس ساعت 17:20 با تلاوت آیات قرآن مجید و سرود ملی آغاز شد.

IMG_0990

پس از آن مجری برنامه آقای پیدایش ضمن خوش آمد گویی، و توضیحات مختصری، از خانم زهرا کلاه کج  برای اجرای بخش مثبت نجوم دعوت کردند.

IMG_1001

این بخش که به مدت 10دقیقه به طول انجامید، شامل چهار قسمت ، معرفی نرم افزارهای نجومی برای سيستم عامل اندرويد ،معرفي كتاب هاي نجومي مثل كتاب شناخت مقدماتی ستارگان و هم چنين معرفي سايت هابل و مجلات نجومي مثل مجله آسمان شب بود.

 12-sea-SMAL

از آنجا كه این برنامه  ويژه هفته پژوهش (همچنین شب یلدا) بود

بخش بعدی برنامه توسط آقاي ریاضی ، مدرس دانشگاه فرهنگیان كه به مدت 30 دقيقه به طول انجاميد، اجرا شد با موضوع  مفهوم پژوهش و رابطه پزوهش با تفکر منسجم، در این بخش در مورد ويژگي ها و تاثیرات تفکر در فرآیند پژوهش، مطالبي عنوان شد.

  IMG_1037  IMG_1099

بخش بعدی ، توسط  آقای خلیلی به مدت 25 دقیقه اجرا شد، این قسمت از برنامه درباره شب یلدا كه  بلند ترین شب سال  است صحبت شد. در این بخش وی به معرفی پیشینه شب یلدا ، آیین های این شب باستانی در کشور های مختلف ، ارتباط شب یلدا با شب کریسمس در مسیحیت و همچنین آداب و رسوم  شب یلدا در شهر های مختلف ایران  توضیحاتی دادند. و در آخر نیز به تشریح مبانی نجومی این رویداد و نحوه تشخیص آن در گذشته صحبت کردند.

IMG_1144

سپس جناب آقای جمشیدی پور مبتکر و برگزیده ی جشنواره اختراعات ارشمیدس (مسکو 2010). مختصری درباره ی طرح های ساخته شده شرکت ادوات نجومی دوپیکر  صحبت کردند. ازآنجایی که حمل انواع پایه های دابسونی در جابه جایی مشکل است ایشان  پایه های تلسکوپ های دابسونی را به  پایه هایی تاشو تبدیل کردند ، از دیگر ابتکارات وی تهیه میز نگه دارنده نقشه و همچنین ساخت کیف حمل پایه تلسکوپ دابسونی و کمربند Gtr می باشد.

IMG_1050

و بعد از بخش آقای جمشیدی پور که به مدت 30 دقیقه به طول انجامید ، کلیپی درباره رصد خانه شیلی پخش شد.

بخش انتهايي برنامه با نام گردشگری توسط آقای عاشوری به مدت 20دقيقه اجرا شد. كه موضوع اين بخش معرفي  انواع گردشگری ها مثل گردشگری مذهبی در شهر مشهد ، گردشگری آیینی مثل آیین عاشورایی ، گردشگری تاریخی مثل آبشارهای شوشتر، گردشگری نجومی و هم چنین بحث اصلی این بخش که درباره گرشگری فضایی بود ، توضیحاتی در مورد اولین گردشگر به نام دنیس تیتو و رزرو کنندگان معروف مثل  برد پیت  برای گردشگری در سال 2017 داده شد.

 IMG_1210  IMG_1202

در پایان نیز با حضور جمعی از شرکت کنندگان عکس دسته جمعی با سفره یلدا گرفته شد.

IMG_1265

IMG_1281

نوشته: مریم بابادی

عکس: ارسلان بغدادی



ارسال نظر دیدگاه برای مطلب “گزارش دوازدهمين نشست ماهانه نجوم اهواز(27 آذر 92)”

  1. Fatemeh_bano گفت:

    عالی بود👏همیشه موفق باشید🌷
    امیدوارم بچه ها و اساتید نجوم همیشه موفق باشند🌷
    باتشکر از سرکار خانم بابادی💙