گزارش برنامه رصدی تاراز

 

انجمن علم و اندیشه پویا مانند بسیاری از انجمن ها و گروه های نجومی در شب های بارش شهابی برساووشی برنامه رصدی متفاوتی را برگزار کرد.

پنجشنبه ۲۲ مرداد ۹۴ بدلیل وضعیت بسیار مساعد ماه و اوج گیری بارش شهابی برنامه رصدی ترتیب داده شد که با هماهنگی با جمعیت هلال احمر شهرستان اندیکا و مساعدت مدیریت محترم کمپ هلال احمر منطقه گردشگری تاراز برگزار گردید.

۱۶ نفر از اعضا و علاقه مندان آسمان شب از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه ظهر گرم تابستان اهواز سفر خود را به سمت محل برگزاری رصد آغاز کردند. سفری طولانی که از ارتفاع حدود ۱۱ متری اهواز از سطح دریا به سوی ارتفاع ۲۳۰۰ متری منطقه تاراز و با عبور از مناطق اندیکا، قلعه خواجه، تونل دلا و نهایتا چلو همراه بود. گروه پس از این سفر حدودا ۶ ساعته و با عبور از مناطق کوهستانی زاگرس به مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری رسیدند. تغییر پوشش گیاهی، اقیلم و ارتفاع به شکل محسوسی در طی مسیر برای علاقه مندان به آسمان که دل در گرو طبیعت نیز دارند جذاب بود.

گروه پس از رسیدن به کمپ هلال احمر و بازدید از محوطه مکان استقرار را مشخص نمودند. به همت جمعیت هلال احمر اندیکا کانکس های اسکان، آب آشامیدنی و امکانات رفاهی فراهم آمده بود. همچنین همکاری بسیار مناسب و در خور تحسینی نیز صورت پذیرفت که نشان از نگاه مثبت مسئولان منطقه به مقوله گردشگری و موضوعات علمی دارد.

taraz1


taraz2
 

taraz3

با تاریک شدن محوطه، آسمانی بسیار زیبا پیش روی گروه قرار گرفت.راه شیری که از صورت فلکی قوس سربرآورده بود پهنه آسمان را درنوریده و به صورتی خیره کننده خود نمایی می کرد همچنین ستارگان صورت های فلکی مختلف به صورت بسیار زیبایی نگاه های علاقمندانی را شیفته ی خود کرده بودند که برای یافتن آسمانی مناسب و بدور از آلودگی های نوری، استان خوزستان را جستوجو می کنند!

بدلیل ساختار منطقه افق شمال شرقی تا ارتفاعی قابل توجه در محاصره کوه ها بود.اما تاریکی آسمان تاراز دل هر منجمی را با خود می برد.

taraz4

پس از صرف شامی مختصر و سبک در محیطی دوستانه، طبق برنامه ریزی انجام شده اعضای کمپ هلال احمر توسط اعضای انجمن، خانم جولا و آقای حبیبیان آموزش های لازم را دیدند. این آموزش ها با محوریت آموزش جهت یابی صورت پذیرفت. در همین راستا آشنایی با صورت های فلکی، راه های یافتن ستاره قطبی و … به اعضای کمپ آموزش داده شد .همچنین برای آن دسته از علاقه مندانی که اولین تجربه ی رصدی خود را داشتند به صورت ویژه آشنایی با آسمان به صورت پله به پله در طی شب انجام شد.آشنایی و کار با گردونه، آشنایی با صورت های فلکی، رصد سیارات و اجرام عمق آسمان و…. برای آن دسته از منجمین آماتوری که مدت ها برای دیدن آسمان لحظه شماری می کردند جذاب بود.

در طی شب گروه های مختلف رصدی به عکاسی از آسمان ، کار با تلسکوپ و دو چشمی برای رصد اجرام عمق آسمان ، دیدن و یافتن صورت های فلکی و البته دراز کشیدن و دیدن باریدن شهاب از آسمان پرداختند. با هماهنگی های به عمل آمده در چندین زمان محاسبه ZHR صورت گرفت تا تلاش های اولیه برای ثبت رصد بارش های شهابی در انجمن آغاز شود.

همچنین اولین تلاش تیم تازه شکل گرفته ی “قدرسنجی” انجمن نیز در این شب رصدی انجام شد.که گزارش آن به صورت جداگانه منتشر خواهد شد.

خلیل موسوی عکاس خبرگزاری ایسنا و از علاقه مندان ْآسمان شب در مورد شب رصدیش این چنین گفت:”دیشب اوایلش با یک نامیدی شروع شد.چراغ های کمپ موجب شده بود پرده ای روی آسمان شب باشه. اما بعد از خاموش شدن چراغ ها اینقدر آسمان زیبا بود که من برای پیدا کردن کادر مناسب سر در گم شدم نمی دونستم کدوم بهتر هستش….از همه بگذریم بارش شهابی دیشب خیلی زیبا بود. آسمانی بدور از آلودگی نوری. واقعا زیباست”

امین شمیل از اعضای انجمن نیز چنین گفت:” با لنز ۳۵ میلی متری تلسکوپ ۱۰ اینچی ام، M31 و M32 و M110 رو گرفتم که خیلی جذاب بود”

ساناز فتاحی از اعضای با سابقه ی انجمن و عضو تیم رویت هلال حس و حال خود در شب رصدی تاراز را چنین بازگو کرد:

“پس از رسیدن به محل کمپ تاراز و خاموشی چراغ ها تا مدتی محو تماشای آسمان پرستاره با چشم غیر مسلح بودم و بعد از شام به رصد جدی اسمان پرداختم ابتدا با خانم بابادی پس از مرور صورت فلکی های اسمان رصد جرم های مسیه از صورت فلکی عقرب و قوس و میزان اغاز کردم. از نرم افزار Stellariumو گردون اسمون برای مکان یابی اجرام استفاده کردم. سپس به کمک آقای حبیبیان برای اولین بار شکوه اورانوس و نپتون در تلسکوپ ده اینچی دابسونی مشاهده کردم سپس ساعتی را به رصد بارش شهابی برساووشی که به رنگ های سبز و زرد و آبی بودند پرداختم و زمانی را نیز در کنار آقای موسوی با توضیحات ایشان در مورد عکاسی نجومی گذراندم. این یکی از کاربردی ترین و زیباترین رصدهای من بود”

آرش مکوندی نیز یکی دیگر علاقه مندانی بود که اولین تجربه ی رصدی خودش را برای ما این چنین بیان کرد:

” بعد از طی مسافتی طولانی به مقصد رصدی مورد نظر در منطقه تاراز و در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا رسیدیم. نخست منطقه استقرار از نظر سطح روشنایی و امکانات رفاهی و امنیت رصدکنندگان بررسی شد. بعد از صرف شام، وسایل رصدی مستقر شده و در چند گروه از قبل تعیین شده، فعالیت های رصدی آغاز شد. به عنوان کسی که اولین رصد کامل را تجربه میکرد از تمامی گروه ها مطالب متنوعی آموختم.”

زهرا مرید پور دانش آموخته ی رشته ی الکترونیک و از مخاطبان نشست های ماهانه نجوم اهواز که سابقه ی سخنرانی درباره لباس فضانوردان را نیز در این برنامه داشته گزارش رصدی خود را این چنین نوشت:

“ابتدای برنامه رصد یادگیری جهت یابی (پیدا کردن ستاره قطبی توسط دو صورت فلکی دب اکبر و ذات الکرسی) پیداکردن صورت های فلکی با استفاده از گردونه( دب اکبر،دب اصغر، ذات الکرسی، کیکاووس، اژدها، تاج ، هرکول، چنگ ، دجاجه، عقاب، دلفین، اسب بالدار،گاو) رصد خوشه پروین،رصد آندرومدا و M32 ، M8،M42،رصد ستاره شباهنگ. رصد سیارات: زحل، اورانوس، نپتون. رصد بارش شهابی: باتوجه به محدود بودن دید تو افق شمال و جنوب نیز ۴۳ شهاب را بین ساعت ۱:۱۵ تا ۲:۱۵ دیدم. مسیر اکثر شهاب ها از مرکز بارش (برساووش) به سمت جنوب شرقی و گاهی هم بالعکس بود”

خانم سرور لطیفی زادگان از علاقه مندان پیگیر آسمان شب :

” به محل مورد نظر کمپ تاراز رسیدیم بعد از مستقر شدن در مکان و استراحت مختصر در کنار دوستان مشغول شام خوردن شدم سپس به همراه آقای خلیل موسوی به نصب سه پایه دوربین و ابزار مورد نظر پرداختم و تعدادی عکس گرفتم عکس هایی از کهکشان راه شیری و درختان و همچنین آلاچیق و البته از دوستان در حال کار با تلسکوپ، در کنار عکاسی به رصد اجرامی که دوستان زحمت می کشیدن پیدا می کردند مشغول شدم واز آموزش های زهرا جولا که به معرفی آسمان و اجرام و کار با گردونه و نقشه آسمان بود استفاده کردم صبح هم با تماشای ستاره زیبای شباهنگ رصد به پایان رسید”

مریم بابادی :

پس از رسیدن به کمپ تاراز تا مدتی محو آسمان پر از ستاره و کمربند راه شیری بودم بعد از یک استراحت جزئی به رصد آسمان پرداختم در ابتدای کار به همراه خانم فتاحی به وسیله دوربین دوچشمی به رصد اجرام مسیه از صورت فلکی های عقرب و و قوس و میزان شدیم و از نرم افزار و گردونه آسمان برای مکان یابی اجرام مسیه و آن جی سی استفاده کردیم . بعد به همراه خانم فتاحی و آقای حبیبیان به وسیله تلسکوپ به رصد اجرام مسیه پرداختیم و به کمک آقای حبیبیان سه سیاره زحل و اورانوس و نپتون را در تلسکوپ ده اینچی دابسونی مشاهده کردم . سپس ساعتی را به رصد بارش شهابی برساوشی که به رنگ های سبز و آبی و زرد بودند پرداختم و این رصد یکی از کاربردی و خاطره انگیز ترین رصدهای من بود

taraz5

taraz6


در پایان از زحمات:

آقای باقری مدیریت جمعیت هلال احمر شهرستان اندیکا، آقای احمدی مدیریت کمپ هلال احمر منطقه گردشگری تاراز، آقای مهامدی مسئول پخش قطعات هیوندای میلاد و همچنین آقای بوعذار کمال تشکر و قدردانی را داریم.



ارسال شده ها ۴ دیدگاه برای مطلب “گزارش برنامه رصدی تاراز”

  1. جلال جزایری گفت:

    آسمان فوق العاده ای بود.ممنون از همه ی دوستان

  2. مهدی حاجی زادگان گفت:

    سفر فوق العاده ای بود ، از همه دوستان و پرسنل کمپ تاراز تشکر میکنم.

  3. مريم بابادي گفت:

    آسمان فوق تصورم بود بسیار زیبا و خیال انگیز . از دوستانی که باعث این حس زیبا شدن بسیار ممنونم.

  4. مهرنوش گفت:

    آسمان فوق العاده زیبایی بود واقعا کمال لذت رو بردم،به عنوان اولین تجربه ی رصدی بی نظیر بود،از همه ی دوستان عزیزم تشکر میکنم که در کنارشون یک شب فوق العاده ی رصدی داشتم همین که خیلی چیزها یاد گرفتم